Sinterklaas


Ongelooflijk, waar ik dacht dat het dit jaar redelijk rustig zou blijven, gebeurd er nu erg veel tegelijk en op het laatste moment.

Dus druk, dus weinig tijd om te bloggen.
Maar nu moet ik toch even tussendoor omdat de twitter maar 140 tekens toestaat en ik toch echt even mijn hart moet luchten zo nu en dan.

Voor de mensen die mij kennen, is het geen geheim dat ik me erg druk kan maken over disrespect van mensen tegenover andere mensen en het idee dat alles maar moet mogen.
We krijgen tegenwoordig competentiegericht onderwijs, scheelt de opleidingen geld, het slagingspercentage stijgt waardoor de school in waarde meestijgt, we leren ze alleen wat ze moeten leren.
Het gaat er namelijk niet om of we goed opgeleide mensen afleveren en daarmee het achterlijk lage niveau van onze samenleving weer op peil proberen te brengen.
Het gaat erom dat we onze eigen inkomsten goed in de gaten houden door aan onze meerderen te laten zien dat we nog meer kunnen besparen en nog meer kunnen opleveren.
Dus loodsen we de onwetende jongeren door hun eerste 20 jaar.
Staan we ze geen strobreed in de weg, spreken we ze zeker niet tegen, "mooi hoor die blauwe zon met gele wolken, erg goed gedaan, sterke eigen interpretatie, maar eigenlijk moest dat andersom. Maar wel goed hoor".
We leren ze wat er in het examen gevraagd word. Slim hè?
Meer hoeven ze toch niet te weten.

We zouden de kids toch eens moeten vertellen dat het domweg fout is, zo ga je toch niet meer met individuen om anno 2010. Nee hoor, het is allemaal goed, maar was alleen anders bedoeld.
Stel je voor, kritiek op een kind, straks wordt het nog weerbaar en kan het tegen kritiek, dan zou het wel eens buiten de pas kunnen gaan lopen, te veel na gaan denken, een mening kunnen vormen gebaseerd op realiteit!

Pfoeeeeeeh!
En uitblazen........

In het kort: eigenlijk doe je maar zoals je zelf denkt dat het goed is, opvoeding hebben we als school en ouders helemaal geen tijd (lees geld) voor (lees: voor over).
Straks ben je 20 en verknipt, mag je aansluiten in de rij van geestelijke hulpverleneners die tegen die tijd nog meer onderbezet zijn, geen tijd voor je hebben, om 16uur vrij zijn, eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op mensen met problemen want zij zijn van dezelfde generatie, dezelfde achtergrond, met dezelfde maatschappelijke problemen.
Dus je mag wel komen, maar je problemen moeten wel in het boekje staan, anders kunnen we je niet helpen.
En als je nagaat dat deze boekjes geschreven zijn door de generatie die deze wrakken heeft grootgebracht, weet je ook dat er aan deze nachtmerrie nooit een einde zal komen. Want stel je eens voor dat we de individueel zelfdenkende, plannende en toch als eenheidsworst opgevoede jeugd toch eens zouden doorgronden.

Volgens mij begint de Financiele crisis dan pas.
Dan gaan we ineens dingen doen die goed zijn voor de mensen en niet alleen voor jezelf, dan willen we kennis ineens echt delen en absorberen in plaats van alleen voor studiepunten.
Dan zouden we ineens voor die mensen in de maatschappij gaan zorgen die het verdienen, omdat ze ons bijvoorbeeld al die jaren verzorgd hebben (weet je dat het woord bejaardentehuis, alleen in de westerse talen een woord is), of omdat ze een echt probleem hebben, en dan heb ik het niet over verknipte zielen, die moeten we voor zijn door het huis met die hoge hypotheken niet te kopen, en op te houden met die onzin als dat we allebei moeten werken want dat is zo goed voor de emancipatie van man en vrouw.
Wat dus gelijk interpreteert dat een thuisblijvende ouder als minder gezien wordt, stelletje sukkels.

Nee, we maken allemaal carrière, verdienen dubbel geld, maar betalen dat dan weer aan onze levensstijl, vergeten de eerste 16 jaar onze kinderen, en schrikken dan dat we zoveel gemist hebben, scheiden nog eens een keer nadat we veel te vroeg getrouwd waren en dachten dat kinderen ons huwelijk gingen redden, maar daar bleken ze helemaal niet toe in staat. Sterker nog, ons voorbeeld doet goed volgen, onze kinderen hebben geen binding meer met ouders, laat staan respect voor ze, "ik heb liever dat mijn zoon me gewoon Piet noemt, we zijn namelijk ook de beste vrienden", yeah right.
Dat jullie denkniveau hetzelfde is zegt meer over jou dan over je zoon, daarom ben je geen vrienden maar gelijkgeleerden.

En later, als we dan oud worden, stampen ze ons in een flatgebouw waar we moeten betalen om te mogen douchen, om 13:00 uur aangekleed worden omdat er eerder geen tijd was, o nee, 13:30, om 13:00uur was het nog lunchpauze, praatjesmaken en buiten wandelen niet meer bestaat omdat onze kinderen heel hard moeten werken om vooral voor zichzelf te kunnen zorgen, hun levensstijl te kunnen betalen, de buren de ogen uit te steken en dan komen ze misschien in het weekend even langs.
Ach nee stom, in het weekend hebben ze de kinderen uit een vorig huwelijk die ze dat weekend vol moeten stoppen met cadeautjes om hun ex ook nog even de ogen uit te steken nadat deze vorige maand de rechtzaak verloor over de verhoging van de allimentatie om de levensstijl van de ex te kunnen bekostigen.
Wat ziek.

Kijk nou eens niet naar de buren, houdt nou eens op met dat constante eeuwigdurende geklaag en gezeur over wat er allemaal niet goed is en beter zou moeten voor ons als persoontje. Denk nou eens aan de totale maatschappij, andere mensen als mensen, niet alleen aan wat je verdiend of allemaal vooral niet kunt kopen omdat het geld dat je verdiend nodig hebt om de schulden af te betalen die je maakte om je stoere levensstijl tegenover je vrienden te kunnen handhaven.
Toch wel lullig dat diezelfde vrienden andersom hetzelfde doen.

En zijn onze kinderen hier dan de dupe van.
Nee hoor, dat waren wij al, wij waren die kinderen, wij zijn verknipt.

En wij vinden het allemaal heel normaal dat regisseur Dick, ik zou zeggen verbannen die man, Maas een film maakt over Sinterklaas.
"maar dat is toch ook leuk"
Ja natuurlijk, maar Dick (goeie naam trouwens), maakte een horrorfilm waarin Sinterklaas op gruwelijke wijze kinderen onthoofd.

Ben ik dan de enige die het verband tussen al die verknipte moordende zielen en wat wij in de afgelopen jaren aan die mensen hebben laten zien ziet.
Of vinden we dit gewoon normaal en zijn we blijkbaar nog verknipter als ik al dacht.
Er zijn al mensen die vinden dat Sinterklaas tegenwoordig zwart moet zijn, of de zwarte pieten wit, maar als zwart straks niet meer zwart is en wit niet meer wit, dan zijn we pas verknipt. Allemaal!

En dan is Sinterklaas geen kindervriend meer maar een moordlustige kinderonthoofder en dan hoop ik, zo slecht als ik ben, dat Dick Maas en al zijn volgelingen dit jaar niet zo zoet zijn en de zwarte Sint met zijn bloeddorstige witte Pieten eens gezellig bij hem langs komt.
En met een beetje geluk wordt hij dan gevonden door iemand van het Bones team, waardoor we op televisie de volledige ontleding van zijn lichaam kunnen volgen, cool!
En dan maken we er daarna een computerspel van, dan kunnen onze kinderen, uiteraard Pas vanaf 6 jaar, hier ook van genieten, dit naspelen en vast oefenen voor later.
En wij kopen dat spel, want dan zijn de kinderen lekker zoet en hebben wij na onze lange harde werkdag even tijd voor onszelf, en dit weekend zijn ze bij mijn ex, dus even tijd voor onszelf, dan vraag ik mijn secretaresse wel even om een kadootje te kopen, want wat koop je nou voor een kind van twaalf.
Sorry, wat zei je....... 16?
En wat zeg je dat hij allemaal doet?
Nee hoor, niet mijn zoon, zo is hij niet, hij is mijn beste vriend en ik heb hem twee weken geleden nog gezien.
Een tattoo op zijn rechterarm? Nu je het zegt. O, al twee jaar. Drugs, nee joh, zoals ik al zei, zo is hij niet.
Zijn hele klas uitgemoord? En u bent journalist en opzoek naar iemand die hem goed kent.

Nee sorry, dan kan ik u niet helpen, ik ben zijn natuurlijke vader.


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Middelblokpad,Zwolle,Nederland

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Vive La Revolution (collumn voor vakblad Stage & Theatre mei 2011)