Guess what!!


Heel zo nu en dan, begeef ik me op het gladde ijs dat NS heet.
Vanmorgen had ik een bespreking in Amsterdam, waarvan ik verwachte dat hij heel lang zou duren.
Dat viel mee, maar ik had besloten mijn broertje die dienst deed als chauffeur, huiswaarts te laten gaan en de trein terug te nemen.

Voor de duidelijkheid, vroeger pakte ik wel vaker de trein, maar als je in 1 jaar tijd 3 vluchten bijna en 1 Thalys helemaal mist door vertragingen, hou je het wel snel voor gezien.

Nu zit ik in de trein. Warempel komt hij maar twee minuten te laat en vertrekt enkele minuten later.
Net voor Hilversum luidt de stem van de reisleider, overstappen voor Zwolle...
Mijn iPhone reisplanner had toch echt Amersfoort aangegeven.
Snel de reisplanner erbij, en inderdaad, gewijzigd.
Pfff. Gelukkig heb ik een Up to date telefoon.

Handig die trein, je kunt zo mooi onderweg nog even doorwerken.

Nu heb ik in de paar keer dat ik toch tracht de trein te nemen, wel eens de 'S op de coupe ramen gezien.
Daarnaast vergezeld van de teksten 'silence' en 'stilte'.

Ik heb deze teksten altijd geïnterpreteerd als het bordje 'wilt u zitten, ik kan staan' uit de stadsbus vroeger. Gewoon een andere omschrijving van denk ook eens aan een ander.

Mijn telefoon gaat, ik spreek nog wel eens met mensen, dus op zich niet zo vreemd.
Ik neem hem op! WAT zeg je??! ja, inderdaad, ik neem hem op.
Met een wild gebaar stijgt uit een zetel voor mij een 'jongeman' omhoog om mij al driftig gebarend te wijzen op de mooie stickers op de ramen.

Ik vraag mij af wat de man mankeert, sla hem helemaal in elkaar en.. Grapje natuurlijk, althans dat tweede deel.

Ik ben de gelukkige bezitter van een plat computerscherm met internetmogelijkheden voor onderweg, in de volksmond iPad genoemd, dus besluit na het gesprek mijn zoekmachine eens tevoorschijn te toveren en te googlen (zeg: koekelen met een zachte K), op de woorden 'stilte coupe' en NS.

Krijg nou toch helemaal de rambam, inderdaad, voor de lawaaimoeie medemens heeft de NS inderdaad speciale coupes ingericht, en sterker nog, hier mag je eigenlijk helemaal GEEN geluid maken.
Er zijn zelfs mensen (lees ...)die zich enorm blijken op te winden, zelfs op internet, over mensen die met hun kinderen praten, met elkaar praten of tegen hun mini-tv praten terwijl hij aan hun oor hangt.

Dan zie ik 2, lees twee, conducteurs aan komen lopen.
Terwijl ik me druk maken over het feit dat ik geen gebarentaal beheers en werkelijk geen idee heb hoe in zo'n geval in deze oorverdovende stilte met deze mannen te communiceren valt, breekt toch echt mijn klomp.

Deze heren hebben er blijkbaar geen weet van dat ze zojuist een stiltecoupe hebben betreden.
Waarom heeft de vloer geen andere kleur, waarom zijn de ramen niet geblindeerd, waarom ligt er geen geluidsabsorberende vloerbedekking.
Ik sta op het punt om met een wild gebaar op te staan en deze heren met gestrekte wijsvinger te duiden op de alom bekende 'S' op het raam als een van deze mannen mij op een heel erg vriendelijke manier vraagt om mijn plaatsbewijs om vervolgens zijn jaloezie kenbaar te maken betreffende mijn platgeslagen computerscherm met internetmogelijkheid.

Volledig uit het veld geslagen toon ik mijn kaartje en grap nog een en ander terug.
De heren verdwijnen en ik laat mij onderuit zakken in mijn stoel.
Heerlijk, zo'n stiltecoupe, en weet je wat. Ze bestaan echt.

Ik denk nog 'slappe zak' als een jongedame een zetel naast mij haar telefoon beantwoord en ik niks zeg. Als de conducteur op luide toon via de speakers mijn rust verstoord door om te roepen dat de trein wel erg vol zit, dit komt omdat er een andere trein uitgevallen is, en hier uitgebreid zijn excuses voor maakt.

Ik denk nog sssst.

Stiltecoupe, het moet niet gekker worden.





- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Nieuwe Maatsweg,Eemnes,Nederland

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Vive La Revolution (collumn voor vakblad Stage & Theatre mei 2011)