Aldi



Aldi Holding B.V.
Postbus 304
5780 AH BEST.

cc.
​Aldi Filiaal Aa-landen
Rijnlaan 125
8032 MX Zwolle

​De Stentor Stadsredactie Zwolle via mail Zwolle@destentor.nl




Datum​: 9 maart 2011
Betreft​: Open brief m.b.t. ongeval met bevoorradingstruck Aldi Aa-landen, Zwolle.



Geachte lezer,

Er zijn momenten waarvan je hoopt dat je ze nooit meer mee zal maken.
Veel van die momenten zijn momenten waarvan je hoopt dat je naasten die nooit mee zullen maken.
Bijna al die momenten zijn momenten waarvan je hoopt dat ze nooit een naaste overkomen.

Gisteren was zo'n dag waarop zo'n moment zich voordeed.
Mijn vrouw en kinderen waren getuige van een aanrijding tussen een vrachtwagen en een 10 jarig meisje.
Voor hun een moment om nooit meer mee te maken, voor het meisje, haar broertje, ouders, klasgenootjes een moment waarvan je had gehoopt dat ze nooit een naaste overkomen.

Helaas weten veel mensen en vooral veel kinderen niet wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van een vrachtwagen zijn. Laat staan dooie hoeken en vernietigende krachten van een in beweging gezette vrachtwagentrekker waarvoor ledematen een rimpel op het wegdek zijn.

Dit ongeval vond plaats voor de Aldi in de Aa-landen te Zwolle. De achteruit rijdende bevoorradingswagen van de supermarkt manoeuvreerde zijn combinatie vanaf de grote weg achteruit de inrit van de voordeelmarkt in, ten tijde dat de volop aanwezige basisscholen in een straal van 150 meter juist uitgegaan zijn.

De chauffeur moet zijn uiterste best doen de bocht achteruit te maken zonder de aanwezige personenwagens op de parkeerplaats te voorzien van ongewenste striping.
Daarnaast moet deze goeie man ogen en oren aan alle kanten van zijn combinatie hebben wat zoals wij allen weten een utopische wens is.
De klok terugdraaien kan niet, alle dooie hoeken oplossen is onmogelijk, maar uitaard moeten we er alles aan doen om ongelukken zoals deze en vele andere in de toekomst te voorkomen.

Een heel belangrijke stap in deze is de tijdsplanning van de bevoorrading van deze supermarkt en het opstellen van een protocol met betrekking tot achteruitrijdmanoeuvres van de chauffeurs.

Mijn vrouw, die behoorlijk overstuur was van het gebeurde, mijn zoon die zich misselijk voelde en geen zin meer had, mijn neefje die naast het betreffende meisje in de klas bleek te zitten, zij en met hen vele anderen zouden dit nooit meer mee moeten maken. Sterker nog, ze moeten dit eerst verwerken, hoe simpel dat ook klinkt.
Ik ga er maar gemakshalve vanuit dat we het hier allemaal over eens zijn, vooral aangezien dit schrijven geen dialoog betreft maar een simpele monoloog van een verontruste vader.

Toen mijn vrouw gisteravond de desbetreffende Aldi betrad om de dagelijkse benodigdheden in te kopen en aan de praat raakte met een van de medewerkers, kreeg zij te horen dat de bevoorradingstijden van de supermarkt vanaf volgende week aangepast waren.
Als het verhaal hier op zou houden, zou je denken dat er geleerd is van het zojuist gebeurde, maar niets is minder waar.
Ten eerste was dit al reeds gepland en ten tweede is de bevoorrading niet aangepast aan de honderden schoolgaande kinderen die de super per dag passeren, maar volledig in tegenstelling tot het verwachte juist voortaan gepland staat op dagelijks 8:15uur.
JOEHOE!! Dat is Spitsuur, betreffende schoolgaande ouders en kinderen.

Mag ik een voorstel doen, die bedrijfseconomisch misschien een heel klein beetje minder interessant is, maar op het menselijke vlak heel veel goodwill zal kweken.
Laat die vrachtwagen 30 minuten later komen en verplicht 2medewerkers van de supermarkt te assisteren bij het achteruit insteken van de combinatie.

Kost even wat planwerk en een klein beetje discipline, maar ik denk dat het een hoop van mijn eerdergenoemde momenten kan en zal voorkomen.

Uiteraard kan ik mij voorstellen dat deze nadelige kanten van het logistieke proces nog niet geheel belicht waren, maar hoop dat het ongeval met dit meisje van 10 op zijn minst de mensen van de betreffende supermarkt de ogen heeft geopend, en tevens de logistieke planning van het moederbedrijf enigszins kan overhalen deze aan te passen.

Als vader, buurtbewoner, en zelf verantwoordelijke voor het logistieke proces binnen mijn bedrijf hoop ik dat deze woorden in ieder geval een beetje mogen bijdragen aan het bewustwordingsproces van de Aldi planning en het veiliger maken van de omgeving.

Ik denk dat de Aldi aan zet is, en hoop dat ze het spel om de knikkers even willen aanpassen aan de regels van de veiligheid.
Een moment om zich te profileren als de buurtsuper die ze zouden willen zijn.

Ik ben benieuwd wie er wint.

Hoogachtend,

Akim Bwefar


Location:Fivel, AA-landen, Zwolle

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Sinterklaas