Vakantie (column voor het vakblad Stage & Theatre)

Zo langzamerhand begin ik er achter te komen dat er momenten zijn dat je best wel even aan vakantie toe bent.

hier zit ik dan, volledig leeggedacht en er moet toch nog iets geschreven worden voor de Stage& Theatre.
Normaal gesproken zou ik dan even gaan zitten, bedenk een leuk onderwerp en begin te schrijven.
Zoals ik al zei "normaal gesproken".
Om de één of andere reden is vandaag niet normaal.
Jazeker, ik ben gewoon gaan zitten, en jazeker ben ik ook gewoon begonnen met schrijven, maar nee, er kwam geen goed onderwerp.
En toch moet je iets afleveren want dat hebben we afgesproken.
Mama Mia wat kan het leven soms tegen je zijn.

Misschien moet ik wel gewoon eens iets schrijven over duurzaamheid. Neh, reeds gedaan. Maar blijft actueel.
In mijn vorige stuk schreef ik een stukje over de Prolight & sound in Frankfurt.
Binnenkort hebben de Plaza, de Europese beurs der beurzen.
Het Walhalla voor de innovator op het gebied van belichting.
Zou er daar weer een nieuwe wereld opengaan, worden we overspoeld met nieuwe ideeën, of zullen we zoals zo vaak wederom worden geconfronteerd met oude trucjes in een nieuwe jas.
Dan gaan we nog meer led verlichting zien met nog meer led vermogens en nog veel meer led opbrengst en nog meer duurzaam als we er minder van zouden gebruiken.
Ik ben benieuwd.
Ik moet ook nog een ontwerp maken, en betrap mezelf erop dat het steeds weer iets spectaculairder moet. Net zoals vorig jaar kan niet meer anno 2011.

O ja, en alles moet als het even kan en trouwens ook als het even niet kan, duurzaam, dus dat ook nog en bij voorkeur in combinatie met een maatschappelijk verantwoorde kwinkslag.
zo, iedereen tevreden.

Maar nu kan ik mij toch niet van de indruk onttrekken dat we volgens mij veel meer LED (lees duurzame)verlichting gebruiken dan we ooit aan halogeenverlichting zouden hebben gebruikt.
De Led zorgt er niet alleen voor dat het stroomverbruik vergeleken met een zelfde lichtopbrengst van een oude conventionele lamp wordt teruggedrongen, het zorgt er ook voor dat er voor ons een wereld open is gegaan waar we een generatie geleden alleen maar van konden dromen.
De RGB mogelijkheden die het biedt en de mogelijke aaneenschakeling van diverse LED armaturen zorgen ervoor dat waar we eerder genoegen namen met een grote foto aan de muur, we nu minstens een even zo grote led wall willen zien verrijzen waar we daarna een partij computers en andere minder duurzame shit achter hangen om het geheel strak binnen de lijnen weer te kunnen geven.
En die 365.000 ledlampjes verbruiken veel minder stroom dan dat we datzelfde zouden hebben gedaan met evenzoveel gloeilampen. .. dan dat we datzelfde zouden hebben gedaan met evenzoveel gloeilampen!!!

Dat is mijns inziens toch eenzelfde soort vergelijking te zijn als die tussen mijn hedendaagse hybride auto die 7,6 liter euro95 per 100km rijdt en mijn vorige 2,4liter diesel Mega Pick up die 12 liter wegslurpte op eenzelfde afstand, wat weer niet per definitie inhoudt dat mijn Hybride auto daarmee duurzaam is, maar wel zuiniger (en dat zal dan wel duurzamer zijn) dan zijn voorganger.

En uiteindelijk is er dan weer een lichtontwerp, hebben we weer nieuwe trucjes bedacht, nog mooiere beelden en weer minder energieverbruik per lamp, maar wel met nog veel meer lampen, dus wederom duurzaam en daarmee heb ik mijn doel bereikt.

Ik bedenk me dat we dan misschien helemaal niet zo duurzaam zijn als we allemaal denken.
Ik heb weer een partij gasontladingslampen gekocht en ook zojuist een 300PK Motorkruiser met twee motoren.
Ik begin met beide motoren en zodra ik toe ben aan een duurzaam moment schakel ik er één uit en bedenk me dan dat als ik zo doorga er volgend voorjaar misschien we een extra boterbloempje voor mij groeit. ik hoop het, ik denk het wel.

Ik ga met vakantie, en ik hoop jij ook, en dan hoop ik dat jij net zoveel van die mooie en duurzame momenten gaat beleven als ik in de komende weken. Dan gaan we zelf ook langer mee, en volgens mij is dat pas duurzaam.
Geniet er van. Tot aan de andere kant van de zomer.
I'll be back.


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Simon Stevinweg,Zwolle,Nederland

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Vive La Revolution (collumn voor vakblad Stage & Theatre mei 2011)