Column Stage & Theater Mei 2012
Zeg het
maar, what’s new.
Laten we
het deze keer eens hebben over wat er nieuw is in de wereld van licht,
armaturen en andere lichtgevende dingen.
Elk jaar
opnieuw worden we overspoeld met nieuwe trucjes van fabrikanten, gadgets en
hebbedingetjes.
Elke keer
opnieuw filter je de onzin eruit en kijk je wat er aan echte nieuwe dingen
overblijft.
15 jaar
geleden waren we nog redelijk ongeïnformeerd en waren we grotendeels
afhankelijk van wat de vertegenwoordiger ons toespeelde.
Er was al
redelijk wat online te vinden, maar de shops waren nog in een pril beginstadium
en de fabrikanten waren net bezig met het ontdekken van het internet.
Lichtcomputers sloegen nog op diskettes en enkele grote spelers domineerden de
markt.
Heel
langzaam begon het digitale tijdperk en heel langzaam begonnen we als
gebruikers steeds vaker eerder en meer te weten dan de distributiepunten van de
fabrikanten die ons moesten informeren.
Ondertussen
doen we het onderzoek allemaal zelf en wordt op de beurzen door de ene na de
andere fabrikant getoond hoe zij de huidige stand van de techniek onderbrengen
in hun producten.
Het gaat
er dus niet meer om wát ze bedacht hebben, maar hoe zij het hebben
uitgevoerd.
En dan
heel zo nu en dan komt er ook een product dat echt nieuw is.
Pas geleden
waren er in het mooie Frankfurt behalve een nieuwe Led Fresnel, de moving head
Led Spot en de Led washlights in alle vormen en maten niet zo heel erg veel
vernieuwingen.
De ene kan
iets sneller dan de andere, geeft meer licht dan de andere, zoomt veel beter
dan de andere, heeft betere ledjes dan de andere, maar uiteindelijk maken ze
nagenoeg hetzelfde armatuur als de andere met een iets ander prijskaartje dan
de andere.
Eigenlijk
is het dus qua producten geen bal meer aan.
Nog
voordat het apparaat uitkomt weten we al dat hij uitkomt.
De beurs
gebruiken we nu steeds meer om de contacten bij te houden die we vroeger gewoon
hadden.
We hebben
de vertegenwoordiger, oftewel de salesmanager van tegenwoordig niet meer nodig
om geïnformeerd te worden omtrent de ontwikkelingen, maar moeten nu netwerken
om de gunfactor goed te houden.
Ook een
grappig fenomeen.
Het zijn
aparte tijden, de techniek gaat steeds verder en sneller en we zijn van alles
op de hoogte.
En ik denk
dat het daarom binnenkort niet meer over producten gaat, maar steeds meer over
de mensen eromheen.
De
gebruikers en de leveranciers, die gezamenlijk gedoken in een APP, live
discussiëren over wat dat ding nou wel en niet beter kan dan zijn concurrent.
En ook dat
dankzij de complete digitale media en alles wat eromheen hangt.
Want
zonder deze media zouden we waarschijnlijk uit elkaar gegroeid zijn, hadden we
via vaste telefoonlijnen moeizaam afspraken met elkaar moeten zien te maken om
ons nieuwe producten te laten zien.
Dus zo gek
is zo’n live ontmoeting niet, ze zorgt ervoor dat de sociale media nut hebben
en er niet voor niets zijn.
of was het
andersom...
In ieder
geval komen we dan binnenkort echt bij elkaar, en dat mag best bij mij, en dan
gaan we live gezamenlijk sociolizen (woord van 2012).
En wat zou
dat dan cool zijn, ik ben zo benieuwd hoe jullie er in het echt uit zien!
Reacties
Een reactie posten