Wat doe je als het nooit ophoudt?

Ik bedacht me gisteravond dat het wel heel erg druk is en dat dat een grote druk op je legt.
Maar dat betekend niet dat dat per definitie negatief is.

Ik ren momenteel van het ene in het andere en pluk de vruchten van jarenlange arbeid.
Dat is dus hartstikke mooi.
Maar ook best zwaar soms. Want mijn manier van werken pas weer niet in de strakke stramienen die we allemaal uitzetten.
Hoe ik het doe past niet zomaar in een prijslijst.
Dat betekend dat 95% van wat ik doe gebaseerd is op maatwerk en een creatief proces.
En creatieve processen hebben tijd nodig en soms ook helemaal niet.
Maar die kun je niet goed plannen.

En dan wordt het wel eens heel erg druk omdat alles bij elkaar komt, alles in elkaar overloopt en alles vooral ontzettend last minute bij je binnenkomt.
Kijk, de technische uitvoering is meestal het minst spannend. dat is namelijk 'gewoon' de technische uitvoering van het het proces, en dat past gewoon wel in een prijslijst en een jasje.

Soms is het zoeken naar de vorm het zwaarste proces. want de creativiteit wordt tegengewerkt door financiële grenzen, tijdslimieten en (on)mogelijkheden bij de mens (anderen dan ik).
En ook dat is geen klaagzang, want dan was ik wel gewoon kunstenaar geworden zonder inkomen.
Dan bedacht ik creatieve dingen en voerde ze nooit uit omdat ik daar geen geld mee kan verdienen.

En nu ben ik gewoon Akim die steeds vaker creatieve dingen mag verzinnen maar daarin beperkt wordt door bovengenoemde zaken. En dat is ook weer goed. want dat onderscheid je dan weer van de rest.
En als je dan weer een nacht doortrekt, en de momenten realiseert dat je door je scherm heen staart, de nachtwandeling je moet wakkerschudden en inspireren en de verwarming steeds weer op de overstand moet worden gezet, dan zijn er momenten waarop je je afvraagt:

"Wat doe je als het nooit ophoudt?"

En dat heb ik op Facebook gepost.
Wauw. ik vind de reacties wel cool en vooral de perceptie.
Van 'vooral doorgaan' tot hele psychische analyses vol met tips met als grootste opmerkelijkheid dat de meerderheid er vanuit gaat dat de vraag een negatieve lading heeft.

 De vraag die gelezen wordt luidt:

"Wat moet ik doen als ik wil dat het stopt"

Wat doe je als het nooit ophoudt. Ik wil helemaal niet dat het ophoudt.
Ik zeg: doorgaan en doen wat je moet doen, het leven nemen zoals het komt, het regen en de wind doorstaan, groeien tot je knapt, lachen tot je erbij neervalt, gaan als een banaan en nog veel meer.

Ik ga morgen naar Tokyo en moet voor die tijd nog zoveel dingen afmaken dat dat helemaal niet kan. en toch...

Tijd is relatief en het leven is raar.
Dus ik ga lekker door met alles door elkaar.
(alvast een voorproefje voor Sinterklaas)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Vive La Revolution (collumn voor vakblad Stage & Theatre mei 2011)