Wiens schuld is dat?

De laatste tijd worden we doodgegooid met verhalen geschreven vanuit de ogen van.


De vrachtwagenchauffeur, de vluchteling, de allochtoon, de autochtoon, de 'Ik ben geen racist, maar..' Nederlander

Vandaag las ik een stuk van een Volkskrant columniste vanuit het Marokkaan zijn.
Allochtoon dus. Nee! Nederlander met dubbel paspoort, geboren in Nederland en later begraven in Marokko.
Want ze wil niet meer in Nederland begraven worden, want wij zijn zo'n rot land geworden. Toch handig zo'n tweede paspoort.

Wij willen alleen maar alles goed voor onszelf. En dat is echt waar.
Zoals ik al vaker aangekaart heb, wij roofden met onze VOC schepen de werelden leeg op zoek naar welvaart en om al die landen een beetje van onze welvaart te laten proeven. En zo gaat het nog steeds. Nederland Handelsland.

En dan woon ik in Zwolle, Hanzestad nummer 1. Handel dus. Om er vooral zelf beter van te worden.
Ik heb net een minitrip door Azië achter de rug en besef me dan weer goed in wat voor sociale armoedige staat ons land verkeert.
Welvaart is er al, zelfs in en na de crisis. Wil hij die geen TV heeft opstaan.
Alhoewel, TV is natuurlijk een eerste levensbehoefte, net als de telefoon, ipad en spelcomputer, wasmachine, vaatwasser, Quooker, Auto, nieuwe fiets, eethoek, keuken en nieuw lederen bankstel.

En we zijn boos. Allemaal. Op wie?
Op de regering natuurlijk, want dat zijn we altijd.
ZIJ doen altijd alles fout.
Rood was te sociaal, paars was te midden en Blauw is te rechts

En overal wordt te veel bezuinigd want die rijken verdienen allemaal te veel en graaien zich helemaal kapot.
Over onze rug. Want wij verdienen allemaal veel te weinig.

Mag ik vragen wanneer we allemaal samen hebben besloten om de totale koopkracht van de werkenden eens een paar jaar te verminderen om vanuit de pot die er dan ontstaat onze ouderen extra te helpen en de minima te steunen.
Och nee, dat hoeft helemaal niet, als we allemaal koopkracht inleveren stijgen ook de kosten van de productie niet en krijgen de minima dus automatisch meer koopkracht en de ouderen goedkopere zorg.
Poep, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.

Maar dat zou betekenen dat loonsverhogingen leiden tot inflatie, huh?? Dat deden de vluchtelingen toch? Oh nee, die zorgen met hun onderkomen alleen voor waardevermindering van ons huis en pikken onze banen  waarvan we er met al onze geweldige ontwikkelingen, welvaart en chinees inkoopbeleid toch eigenlijk al steeds minder hebben.

Ga nou niet zeggen dat we dit allemaal aan ons zelf te danken hebben want dan zal ik je eens wat vertellen.

Ik ben een Nederlander. Geboren uit een spierwitte blanke moeder en een Papua vader (Dat eiland daar bij Indonesië, vroeger van Nederland maar als ruilmiddel gebruikt in onze handelstijd na de oorlog).
Ik verzin zo een verhaal waarin ik zielig ben en voor geld verzin ik er ook nog wel een zielig verhaal bij dat zelfs mijn moeder eigenlijk geen Nederlander meer wil zijn.
Want ja, een baan heb ik niet meer en de Regering helpt mij niet, nooit en zal dit ook nooit doen. En ik ga mooi nooit meer stemmen.
Daar heb je namelijk geen reet aan, kijk maar wat voor lamlullen er in  de Regering zitten. Die heb ik toch niet gekozen.
Ik zie er uit als een allochtoon, ik kan ook praten als een allochtoon en mijn geestelijke gesteldheid wordt soms openlijk aan getwijfeld, zelfs door mijn kinderen. Tsjakkaboem, het ultieme onderwerp.
En ik kan ook nog Nederlands. Want dat dyslectische Nederlands van onze allochtone medemens is niet te lezen, toch?

Ik zal je wat vertellen.
We zijn het er allemaal over eens dat ons onderwijs achteruit gaat. De jeugd wordt steeds slechter opgeleid en die worden weer leerkrachten die de volgende jeugd iets moeten leren.
Wij waren de laatste echt goed opgeleide generatie. Echt waar, jij en ik, hoe oud of jong je ook bent.

En weet je wat die steeds slechter opgeleide generatie later wordt? Politicus, en daar ga jij op stemmen en die komen dan in de kamer. Ja hoor, de afvoerput van ons land.
De klootzakken, de graaiers.

En wiens schuld is dat?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lieve Rob, Lieve Kitty, Lieve Stad

Een verjaardag zoals zo velen (Elfsteden roeimarathon 2023)

Vive La Revolution (collumn voor vakblad Stage & Theatre mei 2011)